
Met het hele team in beweging
Iedereen is stil als de conciërge tijdens een workshop vertelt dat hij zich niet gezien voelt door zijn collega’s die ‘s ochtends langslopen zonder gedag te zeggen, maar later die dag wel snel hun kopietjes willen hebben. Wat hem motiveert is de foto van zijn dochter op zijn computer... Het voltallige personeel van een Amsterdamse school volgt momenteel workshops over een ‘positieve benadering’ van leerlingen. Maar is de benadering van leerlingen zoveel anders dan het omgaan

Met de hele school in beweging
'Met de hele school in beweging'. Dat was de wens van het MT van het Nicolaas Lyceum in Amsterdam ruim 1 jaar geleden. Er is een start gemaakt met een nieuwe visie op basis van drie peilers: Zelfstandigheid, Verantwoordelijkheid en Betrokkenheid. En inmiddels borrelt en bruist het in het Nicolaas. Er is een beweging onstaan op allerlei fronten met leraren, leerlingen, medewerkers, MT-leden en ouders. Binnen 1 jaar zijn al veel vernieuwingen en veranderingen gerealiseerd en er

Waardering van docenten
Ongeveer 5 jaar geleden hebben wij het eerste Leiderschapsprogramma voor Senior docenten bij de Vrij Universiteit gefaciliteerd (SKO). Tijdens dit programma werd het gebrek aan waardering duidelijk voor docenten en hun onderwijskwaliteiten in het hoger onderwijs. De Vrije Universiteit heeft inmiddels al belangrijke stappen gezet om de erkenning van inspanningen voor onderzoek en onderwijs meer in balans te brengen. En wat mooi dat een conferentie met het thema 'Waardering van